TECHNICALS
ΤΙ ΚΑΝΕΙ
Αυτό το σύστημα ψεκασμού υγραερίου χρησιμοποιεί μια μονάδα ενός υπερσύγχρονου ηλεκτρονικού υπολογιστή, ο οποίος ελέγχει τη ροή του υγραερίου μέσα σε κινητήρες ντίζελ με μηχανικό η ηλεκτρονικό ψεκασμό, σταθερούς ή κινητούς, turbo ή ατμοσφαιρικούς. Το σύστημα λειτουργεί με ταυτόχρονη καύση ντίζελ και μίας μικρής ποσότητας υγραερίου, έχοντας ως αποτέλεσμα τον αποτελεσματικότερο βαθμό απόδοσης καύσης της τάξης του 95% – 98% (οι περισσότεροι κινητήρες ντίζελ πετυχαίνουν περίπου 75% – 85%). Αυτή η αύξηση του βαθμού απόδοσης της καύσης έχει σαν αποτέλεσμα την κατανάλωση μικρότερης ποσότητας πετρελαίου, για την επίτευξη του ίδιου αποτελέσματος. Το καλύτερο είναι ότι δεν απαιτείται καμία τροποποίηση του κινητήρα, το σύστημα είναι μη παρεμβατικό, λειτουργεί απολύτως ανεξάρτητα, είναι απλό στην τοποθέτηση και μπορεί να ρυθμιστεί με ακρίβεια ανάλογα με τις απαιτήσεις σας.
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ
Το υψηλής πίεσης υγραέριο (LPG) μετατρέπεται σε χαμηλής πίεσης (λίγο πιο πάνω από την ατμοσφαιρική) κατάλληλο προς χρήση, αέριο. Το αέριο αυτό περνά μέσα από μια ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα (ή βηματικό κινητήρα), η οποία ελέγχεται από τις εξόδους του ηλεκτρονικού επεξεργαστή του συστήματος, μετρώντας ακριβώς την ποσότητα του αερίου που απαιτείται. Αυτή η μετρηθείσα ποσότητα αερίου οδηγείται μέσω ενός σωλήνα στο σύστημα εισαγωγής αέρα του οχήματος και ακολούθως στην πολλαπλή εισαγωγής ως ένα μείγμα από αέρα και αέριο. Ο εγκέφαλος (μονάδα ηλεκτρονικού επεξεργαστή) ελέγχει τη ροή του αερίου βελτιστοποιώντας την απόδοση και εξασφαλίζοντας ασφάλεια. Η πίεση της πολλαπλής εισαγωγής (μέσω ενός αισθητήρα πίεσης πολλαπλής εισαγωγής- MAP) ή η θέση της πεταλούδας (μέσω ενός αισθητήρα θέσης πεταλούδας – TPS) και οι στροφές του κινητήρα παρακολουθούνται. Κατόπιν, ο εγκέφαλος ρυθμίζει τη ροή του αερίου, ανάλογα με το φορτίο του κινητήρα και τις απαιτήσεις του οδηγού. Η ποσότητα του ψεκαζομένου αερίου είναι απόλυτα (και μόνον) προγραμματισμένη από έναν φορητό υπολογιστή. Αυτό επιτρέπει μεγάλη ευελιξία στη ρύθμιση του συστήματος ώστε να ικανοποιεί τις απαιτήσεις σας. Το σύστημα δεν επιτρέπει την εισαγωγή του υγραερίου (LPG) στον κινητήρα όταν αυτός δουλεύει στο ρελαντί και είναι προγραμματισμένο να ελαχιστοποιεί την ποσότητα του αερίου που εισάγεται κατά την λειτουργία του στο μέγιστο φορτίο για να αποτραπεί η υπερφόρτωση του κινητήρα. Το σύστημα διακόπτει την ροή του αερίου όταν πιέζονται τα φρένα ή όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το πεντάλ γκαζιού. Το σύστημα μπορεί να ενεργοποιηθεί ή να απενεργοποιηθεί (εάν είναι αναγκαίο) με το πάτημα ενός διακόπτη που βρίσκεται στο ταμπλό. Στην περίπτωση που το υγραέριο δεν είναι διαθέσιμο ή «μείνετε» από υγραέριο πριν φτάσετε σε ένα πρατήριο καυσίμων, δεν είναι απαραίτητο να απενεργοποιήσετε το σύστημα. Αντί αυτού, θα διαπιστώσετε μία μείωση στην απόδοση καθώς τελειώσει το υγραέριο. Αφού το σύστημα ψεκασμού ντίζελ δεν είναι τροποποιημένο, το όχημα θα κινείται απλώς με ντίζελ, όπως έκανε πριν γίνει η εγκατάσταση του συστήματος.
ΕΜΒΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ
Ως αποτέλεσμα της αυξημένης αποδοτικότητας η οποία προκαλείται από το γεγονός ότι καίγεται περισσότερο από το πετρέλαιο που εγχέεται στο θάλαμο καύσης, τώρα χρειάζεται μικρότερη ποσότητα ντίζελ για να διανυθεί κάθε χιλιόμετρο, οπότε αυξάνεται η απόσταση που διανύεται με κάθε ντεπόζιτο ντίζελ. Ή, για να το δούμε με ένα άλλο τρόπο, η ίδια ποσότητα ντίζελ θα επιφέρει περισσότερη ιπποδύναμη και ροπή. Τεκμηριωμένα στοιχεία δείχνουν ότι μία συνολική εξοικονόμηση κόστους καυσίμου της τάξης του 10%-20% είναι εφικτή είτε σε κινητήρες βιο-ντίζελ ή κανονικούς ντίζελ. Ένα όχημα 4Χ4 θα χρειαστεί περίπου 1 λίτρο LPG για κάθε 25-30 χλμ., υπό φυσιολογικές συνθήκες οδήγησης.
ΙΣΧΥΣ ΚΑΙ ΡΟΠΗ
Αυτό το σύστημα Πετρελαίου/Υγραερίου (Diesel/Gas) θα αυξήσει ιπποδύναμη και ροπή κατά 20% (κάποιες φορές και παραπάνω). Αυτή η αύξηση ισχύος δεν οφείλεται μόνο στην αποτελεσματικότερη καύση, αλλά επίσης στο ότι το ίδιο το υγραέριο παράγει ισχύ καθώς καίγεται. Έτσι, ακόμη και η πιο οικονομική (συντηρητική) χρήση του πεντάλ γκαζιού και τεχνική οδήγησης θα παράγουν κάποια επιπρόσθετη ισχύ. Ακόμη και μια ρύθμιση για αυξημένη ισχύ θα έχει ως αποτέλεσμα καλύτερη εξοικονόμηση καυσίμου, σε σύγκριση με την αποκλειστική καύση ντίζελ.Αυτή η επιπρόσθετη ισχύς γίνεται αμέσως αντιληπτή, από την στιγμή που το σύστημα τίθεται σε λειτουργία. Πάντως, καθώς ο κινητήρας «καθαρίζει» τις επικαθήσεις (υπολείμματα) άνθρακα με την πάροδο του χρόνου, δεν είναι ασυνήθιστο για τα πλεονεκτήματα του συστήματος αυτή η επιπλέον ισχύς να αυξηθεί. Η αύξηση της ισχύος και ροπής ισχύει για όλο το εύρος στροφών. Η καθυστέρηση απόκρισης του turbo (turbo lag) σχεδόν εξαλείφεται και ο θόρυβος του κινητήρα και οι κραδασμοί μειώνονται δραστικά σε όλο το εύρος στροφών έως τις μέγιστες στροφές. Ο οδηγός θα αντιληφθεί πιο αραιές αλλαγές ταχυτήτων και υψηλότερη μέση ταχύτητα, ειδικά κατά την οδήγηση σε ανισόπεδα εδάφη και κατά τη ρυμούλκηση.Στο παρακάτω σχήμα φαίνεται πως μεταβάλλεται η ιπποδύναμη και η ροπή σε συνάρτηση με τις στροφές, για ένα τυπικό κινητήρα Nissan με ψεκασμό LPG και χωρίς LPG (απλό ντίζελ).